«Οι ωραιότερες στιγμές που έζησα ήταν της αδικίας. Όποιος δέχεται τον άδικο, δέχεται τον αδικημένο Χριστό στην καρδιά του». Αγιος Γέρων Παίσιος



Ιερές Ακολουθίες του μήνα
Αρχική » Επίκαιρα κείμενα

 

Στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα από την
Καθολική Επιστολή Ιακώβου έγινε λόγος για
τον μέγα προφήτη Ηλία, τον προφήτη του
«όντως θείου φωτός», του οποίου τη μνήμη και
την πυρφόρο ανάβασή του προς το Θεό των
φώτων εορτάζει σήμερα η Αγία μας Εκκλησίας.
Πρόδρομος της πρώτης, αλλά και δευτέρας ελεύσεως του
Χριστού μας, αποτελεί κορυφή των προφητών της Παλαιάς
Διαθήκης, ξεχωριστή μορφή για την ιστορία και τη ζωή της
Εκκλησίας, προσωπικότητα μαρτυρίας ένθεης ζωής, πριν και
κατά τη διάρκεια της επιγείου παρουσίας του Χριστού, αλλά
και μετά από αυτήν. Είναι ο προφήτης που ενώνει στο έργο του
όλες τις φάσεις του σχεδίου της σωτηρίας μας, το παρελθόν, το
παρόν και το μέλλον, ως εικονίζων την υπέρβαση του χρόνου,
ως εικονίζων τον «χθες και σήμερον και εις τους αιώνας»,
τύπος του «πάλαι ποτέ, του «νυν» και «αεί» Ιησού Χριστού.
Είναι ο προφήτης που εικονίζει την κυριαρχία του Δημιουργού
επί της κτίσεως, ο προφήτης του πυρός που κατέφαγε το
θυσιαστήριο, του ύδατος του «διηρημένου εν τω Ιορδάνη»,
της του Θεού απαλής αύρας, της ξηράς, της ξηρασίας, της
ανομβρίας. Είναι ο προφήτης που ενώνει την Παλαιά με την
Καινή Διαθήκη και τα έσχατα, πρόδρομος της παρουσίας, του
έργου και της θαυματουργίας του Κυρίου.
Νήστευσε σαράντα ημέρες και νύχτες, καθώς πορευόταν προς
το όρος Χωρήβ, όπου συνομίλησε με τον Θεό και έγινε
μάρτυρας της θεϊκής φωνής μέσα στη δροσερή και λεπτή
αύρα, το απαλό αεράκι, προεικονίζοντας τη νηστεία του
Θεανθρώπου στην έρημο. Διαβεβαίωσε τη χήρα στα Σαρεπτά
ότι το αλεύρι και το λάδι δεν θα έλειπαν από το σπίτι της,
καθώς η πείνα και η δίψα είχαν θερίσει τον πληθυσμό της
περιοχής, μέχρι που τρία χρόνια αργότερα παρακάλεσε τον Θεό
για βροχή, προεικονίζοντας έτσι το θαύμα του χορτασμού των
πεντακισχιλίων. Ανέστησε τον νεκρό υιό της, προεικονίζοντας
την ανάσταση από τον Χριστό του νεκρού υιού της χήρας της
Ναίν. Δεν δίστασε να ελέγξη τον επίγειο άρχοντα του Ισραήλ,
βασιλέα Αχαάβ, ο οποίος, επηρεασμένος από τη σύζυγό του, ως
άλλος Ηρώδης υπό της Ηρωδιάδος, έστειλε ανθρώπους να τον
θανατώσουν, προεικονίζοντας τον έλεγχο της αμαρτίας «εν τη
σαρκί» του Ιησού Χριστού και την μέλλουσα κρίση, όπου ο
άρχων του κόσμου τούτου «βληθήσεται έξω». Διαίρεσε τα
ύδατα στον Ιορδάνη «ένθεν και ένθεν», χτυπώντας τα με το
μανδύα του, και πέρασε στην απέναντι όχθη με τον προφήτη
Ελισσαίο, προεικονίζοντας το θαυμαστό γεγονός της στροφής
του Ιορδάνου εις τα οπίσω κατά την βάπτιση του Χριστού.
Ανελήφθη με πύρινο άρμα στον ουρανό, προεικονίζοντας την
θεόσωμο Ανάληψη του Κυρίου.
Μεγάλος προφήτης, αδελφοί μου· ίνδαλμα θεοσεβείας. Έβλεπε
την ανομία των ανθρώπων, την ειδωλολατρία των ομοεθνών
του, και ταραζόταν από θυμό και ιερή αγανάκτηση. Η θερμή
του προσευχή κατέβασε φωτιά εξ ουρανού που έκανε στάχτη
το πέτρινο θυσιαστήριο.
Θα τον δούμε ζωντανό και πάλι, γιατί δεν πέθανε, όπως
ζωντανό τον είδαν κατά τη Μεταμόρφωση στο Θαβώρ οι τρεις
μαθητές. Στους έσχατους καιρούς της ιστορίας θα τον δουν
όλοι οι άνθρωποι να κηρύττει μαζί με τον προφήτη Ενώχ την
δεύτερη και φοβερή παρουσία του Χριστού· θα τον δουν να
ελέγχει την αποστασία των ημερών εκείνων, να εξοντώνει τους
ιερουργούντες την σύγχρονη ειδωλολατρία, όπως εξολόθρευσε
τότε τους ιερείς των ειδώλων, που παραπλάνησαν τον Ισραήλ·
θα τον δουν να μιλά άφοβα για το βδέλυγμα της ερημώσεως,
τον αντίχριστο, που θα είναι τότε παγκόσμιος κυβερνήτης· θα
τον δουν να θανατώνεται στην Ιερουσαλήμ, να μένη άταφος,
αλλά και να ανασταίνεται σωματικά μαζί με τον Ενώχ, προς
έκπληξίν όλων των ανθρώπων.
Ζη ο άγιος και είναι παρών στον κόσμο μας, κρυπτόμενος,
αναμένων να προσκαλέσει και πάλι τον άνθρωπο σε μετάνοια,
καθώς «εγγύς η Βασιλεία των ουρανών». Όσοι τελούμε τη
μνήμη του, ας γνωρίζουμε ότι δεν τελούμε μνημόσυνο
ανθρώπου που πέρασε στην άλλη πλευρά της ζωής, αλλά
μνήμη αγίου ζωντανού, που δεν θα διστάσει να ελέγξει και τις
δικές μας αμαρτίες, κλήρου και λαού, πιστών και απίστων,
φτωχών και πλουσίων, αρχόντων και αρχομένων· δεν θα
διστάσει να τραβήξει την μάχαιρα όχι την υλική, αλλά αυτήν
του πνεύματος, για να αποδιώξει νόσους πνευματικές και να
καθαρίσει την λέπρα της ανομίας, ώστε να οδηγηθεί η
ανθρωπότητα στη μετάνοια.
Πηγη: https://www.ekklisiaonline.gr/arxontariki/o-profitis-

Στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα από την Καθολική Επιστολή Ιακώβου έγινε λόγος για τον μέγα προφήτη Ηλία, τον προφήτη του «όντως θείου φωτός», του οποίου τη μνήμη και την πυρφόρο ανάβασή του προς το Θεό των φώτων εορτάζει σήμερα η Αγία μας Εκκλησίας. Πρόδρομος της πρώτης, αλλά και δευτέρας ελεύσεως του Χριστού μας, αποτελεί κορυφή των προφητών της Παλαιάς Διαθήκης, ξεχωριστή μορφή για την ιστορία και τη ζωή της Εκκλησίας, προσωπικότητα μαρτυρίας ένθεης ζωής, πριν και κατά τη διάρκεια της επιγείου παρουσίας του Χριστού, αλλά και μετά από αυτήν. Είναι ο προφήτης που ενώνει στο έργο του όλες τις φάσεις του σχεδίου της σωτηρίας μας, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, ως εικονίζων την υπέρβαση του χρόνου, ως εικονίζων τον «χθες και σήμερον και εις τους αιώνας», τύπος του «πάλαι ποτέ, του «νυν» και «αεί» Ιησού Χριστού.

Είναι ο προφήτης που εικονίζει την κυριαρχία του Δημιουργού επί της κτίσεως, ο προφήτης του πυρός που κατέφαγε το θυσιαστήριο, του ύδατος του «διηρημένου εν τω Ιορδάνη», της του Θεού απαλής αύρας, της ξηράς, της ξηρασίας, της ανομβρίας. Είναι ο προφήτης που ενώνει την Παλαιά με την Καινή Διαθήκη και τα έσχατα, πρόδρομος της παρουσίας, του έργου και της θαυματουργίας του Κυρίου. Νήστευσε σαράντα ημέρες και νύχτες, καθώς πορευόταν προς το όρος Χωρήβ, όπου συνομίλησε με τον Θεό και έγινε μάρτυρας της θεϊκής φωνής μέσα στη δροσερή και λεπτή αύρα, το απαλό αεράκι, προεικονίζοντας τη νηστεία του Θεανθρώπου στην έρημο. Διαβεβαίωσε τη χήρα στα Σαρεπτά ότι το αλεύρι και το λάδι δεν θα έλειπαν από το σπίτι της, καθώς η πείνα και η δίψα είχαν θερίσει τον πληθυσμό της περιοχής, μέχρι που τρία χρόνια αργότερα παρακάλεσε τον Θεό για βροχή, προεικονίζοντας έτσι το θαύμα του χορτασμού των πεντακισχιλίων. Ανέστησε τον νεκρό υιό της, προεικονίζοντας την ανάσταση από τον Χριστό του νεκρού υιού της χήρας της Ναίν. Δεν δίστασε να ελέγξη τον επίγειο άρχοντα του Ισραήλ, βασιλέα Αχαάβ, ο οποίος, επηρεασμένος από τη σύζυγό του, ως άλλος Ηρώδης υπό της Ηρωδιάδος, έστειλε ανθρώπους να τον θανατώσουν, προεικονίζοντας τον έλεγχο της αμαρτίας «εν τη σαρκί» του Ιησού Χριστού και την μέλλουσα κρίση, όπου ο άρχων του κόσμου τούτου «βληθήσεται έξω». Διαίρεσε τα ύδατα στον Ιορδάνη «ένθεν και ένθεν», χτυπώντας τα με το μανδύα του, και πέρασε στην απέναντι όχθη με τον προφήτη Ελισσαίο, προεικονίζοντας το θαυμαστό γεγονός της στροφής του Ιορδάνου εις τα οπίσω κατά την βάπτιση του Χριστού.

Ανελήφθη με πύρινο άρμα στον ουρανό, προεικονίζοντας την θεόσωμο Ανάληψη του Κυρίου. Μεγάλος προφήτης, αδελφοί μου· ίνδαλμα θεοσεβείας. Έβλεπε την ανομία των ανθρώπων, την ειδωλολατρία των ομοεθνών του, και ταραζόταν από θυμό και ιερή αγανάκτηση. Η θερμή του προσευχή κατέβασε φωτιά εξ ουρανού που έκανε στάχτη το πέτρινο θυσιαστήριο. Θα τον δούμε ζωντανό και πάλι, γιατί δεν πέθανε, όπως ζωντανό τον είδαν κατά τη Μεταμόρφωση στο Θαβώρ οι τρεις μαθητές. Στους έσχατους καιρούς της ιστορίας θα τον δουν όλοι οι άνθρωποι να κηρύττει μαζί με τον προφήτη Ενώχ την δεύτερη και φοβερή παρουσία του Χριστού· θα τον δουν να ελέγχει την αποστασία των ημερών εκείνων, να εξοντώνει τους ιερουργούντες την σύγχρονη ειδωλολατρία, όπως εξολόθρευσε τότε τους ιερείς των ειδώλων, που παραπλάνησαν τον Ισραήλ· θα τον δουν να μιλά άφοβα για το βδέλυγμα της ερημώσεως, τον αντίχριστο, που θα είναι τότε παγκόσμιος κυβερνήτης· θα τον δουν να θανατώνεται στην Ιερουσαλήμ, να μένη άταφος, αλλά και να ανασταίνεται σωματικά μαζί με τον Ενώχ, προς έκπληξίν όλων των ανθρώπων.

Ζη ο άγιος και είναι παρών στον κόσμο μας, κρυπτόμενος, αναμένων να προσκαλέσει και πάλι τον άνθρωπο σε μετάνοια, καθώς «εγγύς η Βασιλεία των ουρανών». Όσοι τελούμε τη μνήμη του, ας γνωρίζουμε ότι δεν τελούμε μνημόσυνο ανθρώπου που πέρασε στην άλλη πλευρά της ζωής, αλλά μνήμη αγίου ζωντανού, που δεν θα διστάσει να ελέγξει και τις δικές μας αμαρτίες, κλήρου και λαού, πιστών και απίστων, φτωχών και πλουσίων, αρχόντων και αρχομένων· δεν θα διστάσει να τραβήξει την μάχαιρα όχι την υλική, αλλά αυτήν του πνεύματος, για να αποδιώξει νόσους πνευματικές και να καθαρίσει την λέπρα της ανομίας, ώστε να οδηγηθεί η ανθρωπότητα στη μετάνοια.

 

π.Στυλιανός Μακρής

www.ekklisiaonline.gr





Επίκαιρα κείμενα

DVD Πατήστε εδώ για να το δείτε

Επικοινωνία | Ο Ναός μας | Εκδόσεις
Copyright Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου του Νέου, με την υποστήριξη της e-RDA