"Ο,τιδήποτε πάθουμε άδικα από κάποιον,ο Θεός υπολογίζει την αδικία αυτή είτε προς διάλυση των αμαρτημάτων μας, είτε προς απόδοση αμοιβής…'' Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος



Ιερές Ακολουθίες του μήνα
Αρχική » “Επικοινωνία” » Αρχείο παλαιότερων τευχών / Τεύχος 82- Φεβρουάριος 2010

 

ETOΣ H΄  ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ  2010 AΡΙΘΜ.ΤΕΥΧΟΥΣ 82

Η ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Η χαρακτηριστική Ακολουθία της Σαρακοστής 

 

Όλες τις Τετάρτες και Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής (καθώς και όσες συμπέσει εορτή αγίου) τελείται η θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων. Τι είναι αυτή η Λειτουργία και γιατί γίνεται μόνο κατά τη Μ. Τεσσαρακοστή; Η Εκκλησία μας έχει εν χρήσει τρεις Θ. Λειτουργίες κατά τις οποίες γίνεται Θυσία: Την Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, την Λειτουργία του Αγίου Βασιλείου και τη Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου.

Όλες όμως αυτές οι Λειτουργίες έχουν πανηγυρικό και χαρμόσυνο χαρακτήρα. Αλλ’ η Μ. Τεσσαρακοστή είναι πένθιμος περίοδος. Γι΄ αυτό η Εκκλησία μας όρισε να μη γίνονται οι Λειτουργίες αυτές παρά μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής. (Κανόνας 49ος της εν Λαοδικεία Συνόδου). Οι παλιοί όμως χριστιανοί δεν μεταλάμβαναν των θείων Μυστηρίων μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές, αλλ’ ακόμη συχνότερα. Ο Μ. Βασίλειος σε μία επιστολή του αναφέρει ότι οι πιστοί της περιοχής του είχαν συνήθεια να μεταλαμβάνουν και τέσσερις και πέντε φορές την εβδομάδα! Γνώριζαν οι παλιοί Χριστιανοί ότι χωρίς συχνή μετάληψη των Αχράντων Μυστηρίων δεν είναι δυνατό να ζουν «εν Χριστώ». Ο Χριστός δεν είναι μία αφηρημένη ιδέα. Δεν είναι μία απρόσωπος δύναμη.  

Ο Χριστός είναι το Δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, είναι ο Υιός του Θεού. Ο Χριστός είναι ακόμη, όπως είπε ο Ίδιος, «βρώσις και πόσις», δηλαδή φαγητό και ποτό. Στο Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας ο Χριστός, αυτοπροσφέρεται στους πιστούς υπό τη μορφή του άρτου και του οίνου, τα οποία έχουν, κατά τρόπο απερινόητο και μυστηριώδη, μεταβληθεί σε αυτό τούτο το Άχραντο Σώμα Του και σε αυτό τούτο το Τίμιο Αίμα Του. Ο Χριστός είναι ο αγιασμός μας, το φως μας, η ζωή μας.[...]

Πώς όμως θα κοινωνούν συχνά οι πιστοί, αφού θεία Λειτουργία δε γίνεται παρά μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής; Η Εκκλησία μας βρήκε τρόπο: Καθόρισε να τελείται κατά τις άλλες μέρες της Μ. Τεσσαρακοστής μία άλλη Λειτουργία, η Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων. Κατά τη Λειτουργία αυτή δεν τελείται Θυσία, δε γίνεται δηλαδή μεταβολή του άρτου και του οίνου σε Σώμα και Αίμα Χριστού. Αλλά τι γίνεται; Τα Τίμια Δώρα, ο Άρτος και ο Οίνος είναι έτοιμα, έχουν προαγιασθή (γι’ αυτό και λέγεται Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων) κατά την προηγηθείσα θεία Λειτουργία της Κυριακής, είναι πλέον Σώμα και Αίμα Χριστού, και απλώς προσφέρονται προς μετάληψη στους πιστούς.

Η Λειτουργία των Προηγιασμένων είναι συνυφασμένη με Εσπερινό, είναι δηλαδή βραδινή. Αυτό έχει θεσπιστεί, διότι οι παλιοί Χριστιανοί κατά τις ημέρες της Μ. Τεσσαρακοστής διετέλουν τελείως άσιτοι (νηστικοί) μέχρι των εσπερινών ωρών. Μπορούσαν λοιπόν να εκκλησιαστούν και να κοινωνήσουν κατά τις εσπερινές ώρες. Σήμερα η Λειτουργία των Προηγιασμένων τελείται και κατά την εσπέρα συνηθέστερα όμως τελείται κατά τις πρωινές ώρες προς διευκόλυνση των πιστών. Η Λειτουργία αυτή δεν έχει τον πανηγυρικό και θριαμβευτικό τόνο των άλλων Λειτουργιών, αλλά δεσπόζει σε αυτή το πένθιμο και κατανυκτικό στοιχείο.                                              

 π.Επιφ.Θεοδωρόπουλος()

 

 

 

Οι δικοί μας Άγιοι.

«Κάθε τόπος έχει αναδείξει τους δικούς του Αγίους,που μπορεί να ξεπέρασαν τα στενά γεωγραφικά όρια και να κατέστησαν Οικουμενικοί, αλλά πάντα διατήρησαν τον ξεχωριστό δεσμό με τον τόπο που τους γέννησε. Η Βοιωτία είναι και αυτή, όπως και τόσες άλλες περιοχές της πατρίδας μας, γη Αγιοτόκος. Σεμνύνεται η Τοπική μας Εκκλησία για τον Ιερό Χορό των Βοιωτών Αγίων, των δικών μας Αγίων, οι Οποίοι φώτισαν με τον φλογερό Ευαγγελικό Τους κήρυγμα και πότισαν με τους ασκητικούς ιδρώτες τους και εξαγίασαν τη γή μας» (Σεβ.Μητροπολίτης κ.Γεώργιος).

Δύο Απόστολοι,ο Ευαγγελιστής Λουκάς και ο Ρούφος ο Εκλεκτός,ένας Ιερομάρτυρας ο εκ Λεβαδείας καταγόμενος Ρηγίνος επίσκοπος Σκοπέλου, ένας Ιεράρχης ο Πολιούχος Θηβών και Επίσκοπος αυτής Ιωάννης ο Καλοκτένης και έξι Θεοφόροι Πατέρες και Ασκητές ,οι εν Σαγματά Κλήμης και Γερμανός, ο εν Στειρίω Λουκάς, ο εν Δομπώ Σεραφείμ. Μελέτιος ο εν Κιθαιρώνι και Νικήτας ο Θηβαίος πρεσβεύουν αδιαλείπτως για την Βοιωτία, τον Επίσκοπό της και τον ευσεβή λαό της .

Η ΑΓΙΑ ΚΑΡΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ  ΣΕΡΑΦΕΙΜ   ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΜΑΣ

Το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου στις 5.30 μ.μ θα υποδεχθούμε την Αγία Κάρα του Οσίου Σεραφείμ ο Οποίος ανήκει στην Χορεία των Τοπικών μας Αγίων .

Προσκαλούμαστε όλοι και παρακαλούμαστε να συμμετάσχουμε  στις Λατρευτικές Εκδηλώσεις που διοργανώνει ο Ναός μας το Σάββατο (Υποδοχή) την Κυριακή (Θ.Λειτουργία και Κατανυκτικός Εσπερινός στις 6.00 μ.μ) και την Δευτέρα 1-3-10(Προηγιασμένη Θ.Λειτουργία και Αγιασμός).

     Η Αναχώρηση θα γίνει την Δευτέρα στις 11.00 π.μ.

 

 

              





Επίκαιρα κείμενα

DVD Πατήστε εδώ για να το δείτε



"Τεύχος 82- Φεβρουάριος 2010"
Πατήστε εδώ για να δείτε το έντυπο στην πραγματική του μορφή

Επικοινωνία | Ο Ναός μας | Εκδόσεις
Copyright Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου του Νέου, με την υποστήριξη της e-RDA