«Οι ωραιότερες στιγμές που έζησα ήταν της αδικίας. Όποιος δέχεται τον άδικο, δέχεται τον αδικημένο Χριστό στην καρδιά του». Αγιος Γέρων Παίσιος



Ιερές Ακολουθίες του μήνα
Αρχική » Κατήχηση » Κηρύγματα

Τι ωραία και τι γλυκιά που είναι η Θεία Λειτουργία, αδελφοί μου χριστιανοί! Σ΄αυτή συναντιόμαστε όλοι μαζί, σαν ένα σώμα, και δοξάζουμε τον Τριαδικό Θεό μας.Ψάλαμε στην Θεία Λειτουργία τον Τρισάγιο Ύμνο, το «Άγιος ο Θεός, Άγιος Ισχυρός, Άγιος Αθάνατος, ελέησον ημάς». Και τώρα, μετά τον Τρισάγιο Ύμνο, πάμε για τα Ιερά Αναγνώσματα. Γι΄αυτό εξ άλλου έγινε το «Σοφία ορθοί» και παρουσιάσαμε στον λαό του Θεού το άγιο Ευαγγέλιο, ή όλη την Αγία Γραφή, όπως γινόταν παλαιά, για να διαβαστούν περικοπές από το άγιο αυτό Βιβλίο. Η Θεία Λειτουργία λοιπόν, τώρα, αδελφοί χριστιανοί, προχωρεί και μας προετοιμάζει να προσέξουμε τα άγια λόγια του Θεού, που είναι γραμμένα στο Βιβλίο Του, την Αγία Γραφή. Η προετοιμασία γίνεται με το «Πρόσχωμεν»του Ιερέα, που το λέει δυνατά. Μας προτρέπει δηλαδή o Ιερέας να προσέξουμε αυτά που θα ακουστούν. Θα ακουστούν τα Ιερά Αναγνώσματα, περικοπές δηλαδή από την Αγία Γραφή.

  Αδελφοί μου χριστιανοί, η πίστη μας έχει κείμενα. Και η θεία λατρεία είναι ζυμωμένη με τα κείμενα αυτά. Δεν είναι η πίστη μας ένα θολό μαγικό κατασκεύασμα, όπως είναι τα άλλα θρησκεύματα, αλλά έχει κείμενα, επαναλαμβάνω, ιερά και θεόπνευστα κείμενα. Αυτά τα κείμενα, ξαναλέγω, αποτελούν το Βιβλίο του Θεού, που λέγεται Αγία Γραφή.Αλλά, γιατί στα σπίτια μας, αδελφοί μου χριστιανοί, δεν έχουμε το Βιβλίο αυτό του Θεού; Και όταν λέω «να έχουμε», δεν εννοώ απλώς να υπάρχει σε μια γωνιά του σπιτιού μας, αλλά εννοώ να το διαβάζουμε. Σήμερα πολλοί χριστιανοί μας είναι ακατάρτιστοι στην πίστη. Δεν γνωρίζουν το ωραίο και βαθύ της περιεχόμενο και ξέρετε γιατί; Γιατί δε διαβάζουν την Αγία Γραφή ούτε τα βιβλία των Αγίων Πατέρων, που ερμηνεύουν την Αγία Γραφή.

Να σας πω με την ευκαιρία, χριστιανοί μου, τι λέει με λίγα λόγια η Αγία Γραφή, από την οποία διαβάζουμε περικοπές εδώ στην θεία λατρεία με τα Ιερά Αναγνώσματα. Λέει πρώτα για την δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου, λέει έπειτα για την αμαρτία του ανθρώπου, που το λέμε «πτώση», και στην συνέχεια λέει για το σχέδιο του Θεού που έκανε, για να ανορθώσει τον πεσμένο άνθρωπο. Και η ανόρθωση του πεσμένου στην αμαρτία ανθρώπου έγινε, όπως ξέρουμε, με την ενανθρώπιση του Υιού του Θεού, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Δηλαδή με τρεις λέξεις η Αγία Γραφή λέει για τη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, για την ΠΤΩΣΗ και για την ΑΝΑΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ του ανθρώπου. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΠΤΩΣΗ – ΑΝΑ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, αυτό είναι το περιεχόμενο της Αγίας Γραφής. Όλη η Αγία Γραφή μιλάει για τον Χριστό. Όχι μόνο η Καινή Διαθήκη, αλλά και η Παλαιά Διαθήκη μιλάει για τον Χριστό. Με το στόμα των προφητών η Παλαιά Διαθήκη λέει ότι θα έρθει ο Χριστός, ο Μεσσίας. Η Καινή Διαθήκη, απαντώντας στην Παλαιά, λέει ότι ήρθε ο Μεσσίας, σαρκώθηκε στην Κοιλιά της Παναγίας και γεννήθηκε απ΄Αυτήν. Αυτό είναι η Πρώτη Παρουσία του Χριστού. Και το τελευταίο βιβλίο της Αγίας Γραφής, η Αποκάλυψη, μας λέει ότι θα ξανάρθει πάλι ο Χριστός με την Δεύτερή Του Παρουσία, για να κρίνει τον κόσμο. Κι αν ήθελα τώρα, χριστιανοί μου, να πω με αυτήν την χριστολογική έννοια με άλλες πάλι τρεις λέξεις το περιεχόμενο της Αγίας Γραφής, θα έλεγα ότι αυτή λέει: ΕΡΧΕΤΑΙ (ο Χριστός) – ΗΡΘΕ – ΘΑ ΞΑΝΑΡΘΕΙ.


Για τα Ιερά Αναγνώσματα, λοιπόν, μας πάει τώρα η Θεία Λειτουργία, για το Αποστολικό και για το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα. Παλαιότερα, όπως το δείχνει η Λειτουργία του Αδελφοθέου Ιακώβου, διαβαζόταν και ανάγνωσμα από την Παλαιά Διαθήκη. Τώρα από την Παλαιά Διαθήκη διαβάζονται μόνον λίγοι ψαλμικοί στίχοι.Αλλά, δεν είναι εύκολο, αγαπητοί μου χριστιανοί, να νοήσουμε τα Ιερά Αναγνώσματα. Και ξέρετε γιατί; Γιατί δεν έχουμε τον θείο φωτισμό. Είναι πολύ λογικό αυτό που θα σας πω τώρα: Αφού η Αγία Γραφή γράφτηκε με το Άγιο Πνεύμα, πρέπει, λοιπόν, να έχουμε την Χάρη του Αγίου Πνεύματος για να κατανοήσουμε την Αγία Γραφή. Γι΄αυτό και ο Ιερέας στην Θεία Λειτουργία, προτού να ακουστούν τα Ιερά Αναγνώσματα, λέει μια προσευχή, μία ευχή, το «Έλλαμψον εν ταις καρδίαις ημών, φιλάνθρωπε Δέσποτα, το της Σης θεογνωσίας ακήρατον φως…». Με την ευχή αυτή παρακαλεί τον Θεό να μας στείλει τον θείο φωτισμό, για να κατανοήσουμε τα Ιερά Αναγνώσματα.

Και αφού ακουστεί το Αποστολικό Ανάγνωσμα, ο Ιερέας θυμιάζει πριν από το Ευαγγέλιο, για να δείξει ότι είναι μοσχοβολητά τα λόγια του Χριστού και των Αποστόλων, ανάβονται οι λαμπάδες και διαβάζεται έπειτα το άγιο Ευαγγέλιο.Χριστιανοί μου, να διαβάζετε στα σπίτια σας το άγιο Ευαγγέλιο. Αλλά να το διαβάζετε κατά ορθόδοξο και όχι κατά προτεσταντικό τρόπο. Θα σας μιλήσω στο επόμενο κήρυγμα ποιος είναι ο ορθόδοξος τρόπος αναγνώσεως της Αγίας Γραφής.

O Γόρτυνος Ιερεμίας





Επίκαιρα κείμενα

DVD Πατήστε εδώ για να το δείτε

Επικοινωνία | Ο Ναός μας | Εκδόσεις
Copyright Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου του Νέου, με την υποστήριξη της e-RDA