Είναι ολόκληρη τέχνη τελικά να μάθεις να ακούς τον άλλο. Μπορεί να πει κανεις ότι η επικοινωνία στηρίζεται κατά το 70% στο να ακούς παρα να μιλας, διότι το να μιλάς δεν είναι παντα αυτό που ζητα ο άλλος από εσενα. Πολλές φορές δε χρειάζεται να λες τίποτα, απλά να ακούς και ο άλλος αναπαύεται που τον άκουσες. Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος



Ιερές Ακολουθίες του μήνα
Αρχική » Ο Ναός μας » Διδακτικά και Ωφέλιμα

Τη Μ. Παρασκευή η Εκκλησία μνημονεύει το άρρητο μυστήριο του θανάτου του Χριστού. Το πρωί της Μ. Παρασκευής ψάλλονται και διαβάζονται διαδοχικώς οι Ώρες ως μια ενιαία ακολουθία. Στη συνέχεια αρχίζει η ακολουθία του εσπερινού της Μ. Παρασκευής, που καλείται «Αποκαθήλωσις», όνομα που προήλθε από τη λειτουργική πράξη να απομακρύνεται το σώμα του Χριστού από το Σταυρό. Ο Εσπερινός της Μ. Παρασκευής ακολουθεί τον τύπο του Μεγάλου Εσπερινού των εορτών.Ακολουθεί  η λιτανεία του Επιταφίου. Σημαντική θέση κατέχουν τα «Εγκώμια», γνωστά ως «Επιτάφιος Θρήνος». Τα «Εγκώμια» είναι σύντομοι ποιητικοί στίχοι που θρηνούν το πάθος, το θάνατο και την ταφή του Χριστού.

Τονίζουν ότι Αυτός ο οποίος βρίσκεται στον τάφο δεν είναι μόνον άνθρωπος, είναι και Θεός. Πρόκειται για τον αιώνιο και αθάνατο Υιό και Λόγο του Θεού, ο οποίος «Εαυτόν εκένωσε μορφήν δούλου λαβών… και σχήματι ευρεθείς ως άνθρωπος εταπείνωσεν εαυτόν γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δε σταυρού» (Φιλ. 2,7-8).

 Γι’ αυτό και ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέει : « Παρόλο που ο Χριστός πέθανε ως άνθρωπος και η αγία του ψυχή αποχωρίστηκε από το πάναγνο σώμα του, η θεότητά του εξακολούθησε να παραμένει και στην ψυχή και στο σώμα χωρίς να χωριστεί ούτε από το ένα ούτε από το άλλο» (Έκδοσις Ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως 3,27, PG 94,1097). Αυτό σημαίνει ότι ο θάνατος του Χριστού ήταν ένας αδιάφθορος θάνατος. Το σώμα του Χριστού δεν υπέστη φθορά όπως συμβαίνει με τα δικά μας σώματα στο θάνατο. Μάλλον η φθορά και ο θάνατος υπερνικήθηκαν στο σώμα του εξαιτίας της υποστατικής ενώσεως με το Θεό Λόγο, που είναι και η πηγή της ανάστασης. 

Δεν είναι χωρίς σημασία το γεγονός ότι η εικόνα της ανάστασης στην Εκκλησία είναι η «εις Άδου κάθοδος». Η εικόνα ιστορεί έναν νικητή Χριστό, περιβεβλημένο με δόξα, να πατά πάνω στο θάνατο, να κρατά τον Αδάμ και την Εύα στα χέρια του και να τους τραβά από τον Άδη, το σκοτάδι και το θάνατο.. Η εικόνα εκφράζει ζωντανά την αλήθεια της νίκης της ζωής πάνω στο θάνατο.

Το θαύμα του Πάσχα με την υπόσχεση και το δώρο της αιωνιότητας, της αφθαρσίας και της πληρότητας μπορεί ο καθένας να το πλησιάσει. Ωστόσο η σωτηρία χαρίζεται από το Χριστό μόνο με την πλήρη και ελεύθερη αποδοχή του θείου θελήματος στη ζωή μας. Ας ευχηθούμε αυτό το Πάσχα να γίνει για μας ένα αληθινό πέρασμα από τη ζωή της εγωκεντρικής ατομικότητας στην ανιδιοτελή κοινωνικότητα της Βασιλείας του Θεού, μια διάβαση από το θάνατο στη ζωή.

Επιμέλεια:Κων/νος Σβεντζούρης Θεολόγος.





Επίκαιρα κείμενα

DVD Πατήστε εδώ για να το δείτε

Επικοινωνία | Ο Ναός μας | Εκδόσεις
Copyright Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου του Νέου, με την υποστήριξη της e-RDA