"Ο,τιδήποτε πάθουμε άδικα από κάποιον,ο Θεός υπολογίζει την αδικία αυτή είτε προς διάλυση των αμαρτημάτων μας, είτε προς απόδοση αμοιβής…'' Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος



Ιερές Ακολουθίες του μήνα
Αρχική » Νεότητα » Συμβουλές

Υπάρχουν στιγμές που λέμε στην ζωή μας «βαριέμαι» ή το ακούμε από άλλους. Οι λόγοι για τους οποίους πολλές φορές συμβαίνει αυτό, είναι απροσδιόριστοι και έχουν άμεση σχέση συνήθως με την ψυχολογική κατάσταση που βιώνουμε την δεδομένη στιγμή για προσωπικούς ή κοινωνικούς λόγους. Ανατρέχοντας στα λεξικά ή λέξη «βαριέμαι» ετυμολογικά  προέρχεται από την λέξη «βάρος» [παθ. του ρ. βαρ(ώ) -ιέμαι από παλαιότ. σημ. (και σημερ. διαλεκτ.) πιέζω με βάρος, ενοχλώ΄] και σημαίνει φορτίο, φόρτωμα, δυσκολία, καταπίεση αλλά και θλίψη, μιζέρια, κατάθλιψη. Στο ψυχολογικό κομμάτι, όταν το βιώνουμε αυτό, σίγουρα η γνώμη και η αρωγή ενός ειδικού ψυχοθεραπευτή θα μπορούσε να μας βοηθήσει να το ξεπεράσουμε, εφόσον αυτό είναι μια συνεχής κατάσταση στην ζωή μας και δεν προκαλείται από κάτι παροδικό της στιγμής.

Υπάρχει όμως και μια άλλη προσέγγιση γι αυτόν που συνειδητά θέλει να ζήσει  την χριστιανική πίστη. «Η βαρεμάρα» που καταλαμβάνει τον χριστιανό ορισμένες φορές δεν είναι σύμπτωμα καλό για την πνευματική του ζωή. Θα πρέπει να είναι ένα καμπανάκι γι αυτόν και να τον προβληματίζει εφόσον συμβαίνει αυτό.

Στην εκκλησιαστική γλώσσα αυτό λέγεται «αργία» και περιγράφει την κατάσταση εκείνη στην οποία ο πιστός χριστιανός όχι μόνο αδιαφορεί και αμελεί για το επάγγελμα που ασκεί αλλά κυρίως περιγράφει την δυσφορία για την βίωση των εντολών του Θεού στην ζωή του. Κλασικό παράδειγμα « θέλω να ξεκουραστώ οπότε δεν προσεύχομαι έστω και ένα λεπτό, δεν προσέρχομαι στον Ιερό Ναό κτλ…» Σίγουρα στο παραπάνω παράδειγμα υπάρχουν και οι περιπτώσεις που πραγματικά χρειαζόμαστε ανάπαυση, ηρεμία, ξεκούραση αλλά θα πρέπει να ομολογήσουμε πως υπάρχουν και εκείνες οι περιπτώσεις που όλα αυτά είναι μια πρόφαση.

Από τον αρχαίο Έλληνα τραγικό ποιητή Σοφοκλή μας είναι γνωστό το « ενός κακού μύρια έπονται» Στην πνευματική ζωή αυτό το ρητό βρίσκει εφαρμογή όταν επιτρέψουμε σε μια κακή συνήθεια που στην αρχή την υποτιμούμε και δεν δίνουμε ιδιαίτερη αξία να γίνει βίωμα μας, πολύ σύντομα θα ακολουθήσουν  πονηρίες, κακίες και πάθη τα οποία θα καταδυναστεύουν την ζωή μας και  πραγματικά θα βρεθούμε σε αδιέξοδο ενώπιον Θεού και ανθρώπων.

Αυτό  συμβαίνει όταν αμνηστεύεται βήμα βήμα κάθε λογισμός και  πράξη η οποία  έρχεται σε αντίθεση με το Ευαγγέλιο και την εκκλησιαστική διδασκαλία και με προφάσεις γίνεται η διολίσθηση όλο και πιο βαθιά στην κακία. Αποτέλεσμα  αντί για τον Θεό, να γίνεται υπακοή στα πάθη . Στην πατερική διδασκαλία που ερμηνεύει το Λόγο του Θεού «η αργία» είναι η αρχή για την ενεργοποίηση όλων των παθών, τα οποία  αντιστρατεύονται την εν Χριστώ ζωή, γι αυτό συνιστούν ρητά την αποφυγή της.

Δεν είναι τυχαίο ότι στην κατανυκτική περίοδο της Μ .Τεσσαρακοστής για την εορτή του Πάσχα, στις ακολουθίες κυριαρχεί η προσευχή του Αγίου Εφραίμ του Σύρου «Κύριε καὶ Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργείας, φιλαρχίας καὶ ἀργολογίας μή μοι δῷς. Πνεῦμα δὲ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονῆς καὶ ἀγάπης, χάρισαί μοι τῷ σῷ δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁρᾶν τὰ ἐμὰ πταίσματα, καὶ μὴ κατακρίνειν τὸν ἀδελφόν μου, ὅτι εὐλογητὸς εἶ, εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.» Δηλαδή το πρώτο πράγμα του ζητάμε είναι η προστασία από την «αργία». Τόσο σημαντικό είναι λοιπόν αυτό για την πνευματική μας ζωή.

Με την «αργία» λοιπόν υπάρχει ο κίνδυνος να αποξενωθεί ο πιστός χριστιανός από την χριστιανική ζωή και να θέσει σε πνευματικό κίνδυνο την σωτηρία από την αμαρτία. Ο Ίδιος ο Χριστός διδάσκει την συνεχή επαγρύπνηση και εγρήγορσή στην εργασία των εντολών του Θεού. Κάθε άνθρωπος έχει τα χαρίσματα του και με αυτά καλείται στον χρόνο της ζωής του να ενεργεί και να πράττει με πίστη, αγάπη και ελπίδα το καλό για τους ανθρώπους προς δόξα του Θεού. Γι αυτό τον λόγο είπε και τις παραβολές που διαβάζουμε στο κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο( 24,45-25,30) του φρονίμου και πιστού δούλου, των δέκα παρθένων και των ταλάντων.

Συμπερασματικά με προσωπική αυτογνωσία γι αυτό που πραγματικά μπορούμε και μας ευχαριστεί να κάνουμε, με γνώμονα πάντα την χριστιανική διδασκαλία,  αλλά κυρίως με προσέλευση στο μυστήριο της Μετανοίας, μπορούμε να δώσουμε διέξοδο στις στιγμές «βαρεμάρας » και να χαρούμε αληθινά τον χρόνο της ζωής μας. Η ανθρώπινες σχέσεις όταν βιώνονται με θεία ευλογία είναι παράδεισος και πραγματικά μας ανακουφίζουν από τον πόνο και της θλίψη της σκληρής πραγματικότητας. Η ζωή μας έχει φως όταν σε αυτή διακρίνουμε να μας συντροφεύει η αγάπη, η αλήθεια, η συγχώρεση, η υπομονή, η συντροφικότητα και τόσα άλλα όμορφα πράγματα που μπορούν να κοσμούν ως φυλακτό την καρδιά μας. Ας κάνουμε την προσπάθεια για να διώξουμε κάθε τι το στενάχωρο και θλιβερό όπως ή άνοια και η βαρεμάρα.

Δημήτριος Τζαφέρης

Θεολόγος-Λαμπαδάριος Ιερού μας Ναού.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΉ  ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1)ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ

2) http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%B2%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%AD%CE%BC%CE%B1%CE%B9&dq=

3) ΛΕΞΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΓΛΩΣΣΑΣ  LIDELL SCOTT

4) ΜΗΤΡ. ΣΥΜΕΩΝ ΚΟΥΤΣΑ,  ΣΤΟ ΚΑΤΩΦΛΙ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ , ΕΚΔ. ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ 2000

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΖΑΦΕΡΗΣ





Επίκαιρα κείμενα

DVD Πατήστε εδώ για να το δείτε

Επικοινωνία | Ο Ναός μας | Εκδόσεις
Copyright Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου του Νέου, με την υποστήριξη της e-RDA